Tuesday, September 23, 2008

follow up bell's palsy..

Sabtu lepas aku gi follow up ngan Dr Sng neurologist kat spital gleneagles. Dr Sng kata sakit aku ni dari segi perubatan dah tak de apa yang leh dibuat dah. Time tu aku ada rasa cam nak pitam sket nak dengar. Apa yang aku boleh buat sekarang kena train otak secara percentage untuk balancekan kesengetan muka aku. Contohnyer kalau senyum belah kiri 100% kurang jadi 70% supaya balance ngan senyum belah kanan yang hanya mampu senyum 50% tu jer. Huhuhu..

Lepas 5 hari admit + dimasukkan 2 botol steroid sehari ari tu. Perubahan yang aku rasakan tak berapa banyak tapi aku terima sebab doktot dah bagitau yang kemungkinan berkesannyer 50/50 jer sebab aku lambat rawat guna steriod dimasukkan secara direct ke dalam blood stream aku. Hmm..

Aku tanya doktor kenapa mata aku belah kanan ni aku rasa cam mengecik jer skang padahal sebelum masuk steriod tu mata aku ok jer. Doktot kata steroid tu berusaha bersungguh2 untuk kasik saraf aku bangun sampai terlebih sudah + masuk salah jalan. Lebih kurang gitu la pemahaman aku ngan penerangan doktor tu.

Jadi camner skang?? Tanya aku pada doktot. Mungkinlah jalan terakhir kalau muka aku masih sama jer rupanyer tak berubah. Kena cocok botox untuk balancekan mulut + mata aku. Mulut aku masih tak leh nak senyum bebetul belah kanan. Mata kanan aku tak leh nak bukak luas2 cam mata belah kiri. Doktot kata rasanya medical card aku mungkin akan cover rawatan ni.

Aku kuar dari bilik doktot tanpa perasaan apa2 sebab dah tak tau nak rasa apa dah. Doktot tak bagi dah pun ubat saraf tu. Aku memang dah jangka yang doktot tu memang tak dapat nak buat apa dah sebab dia cuma tau rawatan cam gitu je. Dah nasib aku ditentukan untuk tak dapatkan rawatan awal kat situ tapi aku akan cuba cari rawatan lain untuk betulkan juga muka aku. Aku mesti pulih 100%!! AKU AKAN PULIH 100%!! AKU YAKIN! Err.. Cam poyo jer guna huruf besarkan? Huhuh

Sebelum tu masa aku tengah tunggu turn nak jumpa doktot, ada sorang awek yang aku rasa baya aku @ mungkin lagi muda tengah tunggu turn gak. Dia tengok muka aku terus dia tegur. Rerupanyer dia pun kena bell's palsy gak tapi bila kena jer dia terus dapat rawatan kat sini. Dia kena 2 bulan sudah + skang dia dah 100% recover. Tahniah.

Ini jer la update aku kali ni. Harap2 kalau ada lagi entry update pasal sakit ni nak bagitau yang aku dah pulih 100%.

InsyaAllah.

Amin.

Ni la Dr Sng.

4 comments:

Ajipp said...

kesiannya...

macam2 bentuk dugaan diturunkan buat kita semua kan...

aku doakan yang terbaik utk ko macik..
teruskan berusaha dan jangan berhenti berharap...
moga ko akan kembali senyum seceria pelangi menyeri bumi...
ekekekke mula la aku nak merepek memalam neh kan...

aku tingat dulu masa jaman sekolah ada kawan aku kena cam ko gak...
die cakap kena sampuk... (...gitu la mentaliti orang kita, asal pelik sket mulalah mcm2 yg timbul... p doktor tatap tamau...)
tak tahu apa nasib dia sekarang sbb aku jumpa dia kat sekolah tu pon dalam bape bulan aje ekekekke...

Eriyza said...

Uya, sakit apa sebenarnya nih?? Kurang paham. Walauapapun, semoga cepat bertemu penawar. :)

AyuG said...

teruskan berdoa yer jipp.. thanks..

aku ni pun ada orang kata kena tampar ngan jin.. aku dah gi dah darulsyifa tapi tak jumpa harun din.. jumpa anak buah dia jer.. masa dia baca doa kat aku.. terasa cam ada benda panas kuar dari kaki.. huhuhu...

tapi aku takkan berhenti berharap untuk pulih... amin..

AyuG said...

eriyza.. search jer bell's palsy kat google.. tau la apa sakit tu.. ya.. aku pun harap dapat temui penawarnyer.. amin..